Wracając do kwestii oleju do GTI, dokonałem zakupów, więc podzielę się wiedzą, którą zdobyłem. Ten, kto się dobrze wczytał zauważył, że chcę zmienić olej w ASO, ale na dobrany przeze mnie, a nie przez nich. Mimo wszystko chciałem, żeby spełniał ichniejsze wszystkie warunki, tak aby w przypadku jakichś nieprawidłowości obowiązywała gwarancja na części i robociznę.
Na początku myślałem, że wystarczy, że olej będzie posiadał odpowiednio dobraną normę, którą ustalił VW. Okazuje się to jednak nieprawdą. Jest coś takiego jak zgodność specyfikacji, jak również aprobata danej marki.
Zgodność ze specyfikacją ustala producent oleju, natomiast aprobatę przyznaje producent samochodów, w tym przypadku VW. Zatem, żeby mieć pewność, że nikt w przyszłości nie będzie mógł Wam zarzucić, że wlaliście nieodpowiedni olej, musicie kupić taki, który posiada aprobatę VW.
Ja chciałem kupić polecanego AMSOILa, ponieważ lepiej się sprawdza w mocniejszych samochodach - full SAPS oznacza, ze jest bogaty w związki siarki i fosforu, które to wchodzą lub nie wchodzą (nie pamiętam
) w reakcję z paliwem, tym samym rozpuszczając zanieczyszczenia w nim zawarte. Tutaj należy wspomnieć, że oleje Full SAPS nie mogą być stosowane do aut z DPFem, właśnie ze względu na dużą liczbę popiołów.
Co do wyboru, okazało się, że AMSOIL nie ma oficjalnie przyznanej aprobaty i tak naprawdę tylko Penrite Enviro+ 5W40 ją otrzymał (choć są pewnie jeszcze jakieś inne, ale ja zastanawiałem się nad jednym z dwóch, które polecał Muti).
Moje auto dotychczas jeździło na klasycznym oleju 5w30 zalewanym w ASO, aby więc zalać coś innego, co zapewni lepsze smarowanie należy przeprowadzić płukankę silnika przed jego zmianą. Za namową sprzedawcy (i dostępności tylko tego produktu w sklepie) wybrałem płukankę Archoila - na którymś z forów Mazdy bodajże przeczytałem nawet, że jest to jedna z najlepszych płukanek, ale osobiście nie mogę jeszcze potwierdzić.
Aby dopełnić sprawę, postanowiłem również zainwestować w dodatek do oleju Archoil 9100, który ułatwia tarcie i tym samym pracę silnikowi. Wszystkie graty będę montował już niebawem, jeśli odczuję jakąś różnicę, to pewnie dam znać
.
Kończąc ten przydługawy post, który pisałem tak, aby każdy zrozumiał, chciałbym podziękować Mutiemu za wyjaśnienia i nakierowanie na odpowiednie produkty i sklep, a jeśli o sklepie już mowa, polecam czarnepaliwo.pl - jeśli macie jakieś wątpliwości co do wyboru oleju lub potrzebujecie jakichś wyjaśnień, 'support' jest bardzo przyjazny i wszystko Wam wytłumaczy
.
Adam.
PS Jeśli ktoś mądrzejszy miałby ochotę potwierdzić, że 5w30 jest olejem z reguły stosowanym przy wymianach LongLife, a na olejach 5w40 możemy przejechać maksymalnie 15 tys km, będę wdzięczny. To już wymyśliłem sam, ale opieram się o tym, co miałem okazję gdzieniegdzie usłyszeć/przeczytać.