Dzisiaj jest 02 mar 2021, 15:23


[1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Moderator: rafaello

Regulamin forum Serwisowanie samochodu, klimatyzacji, dobór oleju, wycieraczek itp. materiałów eksploatacyjnych, czyli bieżące sprawy eksploatacyjne.

Pamiętaj:
  1. Pytania, porady, sugestie niezwiązane z danym tematem umieszczaj w osobnym temacie właściwego działu.
  2. W przypadku samodzielnego rozwiązania opisanego problemu, opisz sposób jego rozwiązanie wraz z przyczynę jego powstania (o ile jest ci znana).
  3. Przed założeniem nowego tematu, sprawdź, (przy pomocy funkcji Szukaj) czy istnieje wątek opisujący analogiczny problem, a jeżeli istnieje to kontynuuj w nim dyskusję.
  4. Równolegle obowiązują wszystkie zasady opisane w ramach Regulaminu forum
  5. Jeżeli otrzymasz odpowiedź na zadane pytanie, odwdzięcz się przyznaniem pochwały - tu przeczytasz jak przyznać pochwałę
  • Autor
  • Wiadomość
Offline

gregorian

Nieśmiały

  • Posty: 23
  • Rejestracja: 10 kwie 2016, 12:56
  • Online: 7d 21h 54m 57s
  • Pochwały: 1
  • Auto: VW Golf VII Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 150KM
  • Lokalizacja: PL

[1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post16 lis 2016, 00:47

Cześć Wszystkim.
Piszę niniejszy post dla potomnych (ponoć karma zawsze wraca hehe), ponieważ z satysfakcjonującym rezultatem udało mi się przeprowadzić tytułowe czyszczenie. Gwoli wstępu, jakiś czas temu będąc "delikatnie" zmuszonym zacząłem interesować się możliwościami regeneracji wtryskiwaczy (Siemens-Continental PN 03L130277B) w moim dieslu. "Delikatnie" zmuszony oznacza tylko tyle, że jestem chyba zbyt wyczulony na zachowanie się silnika, tj. wyczuwalnego falowania obrotów, stukotu na zimnym silniku, zwiększonego spalania etc. Okazało się, że z regeneracją raczej jest problem i z powodu nie małej kasy dla takiego zabiegu z pomocą zewn. zakładów specjalizujących się w temacie, postanowiłem doczytać więcej o układzie CR i jego diagnostyce, oraz podjąłem kroki aby spróbować samemu przeczyścić go przy użyciu dostępnej w sprzedaży chemii. Nie mam innych pacjentów aniżeli mojego Varianta, więc starałem się podchodzić do wszystkiego bezpiecznie jak tylko potrafię (zabawa vcds'em, przegląd zagranicznych forum i artykułów, jutuby itp).

Przechodząc do sedna, kolejno:
1. Posługując się VCDSem zrobiłem testy/logi dla dawek wtryskiwaczy oraz wysokich ciśnień (zadawanych i mierzonych) w zależności od obrotów silnika. W ten sposób potwierdziłem sobie, że na niskich obrotach (zwłaszcza z obciążeniem silnika np w momencie odsprzęglania) mam największe korekcje (grubo powyżej 2 ml/suw w cylindrze) i słyszę nieciekawe stuki.

Poniżej parę danych które wrzuciłem do excela żeby zrobić prosty wykres
Obrazek

2. Skompletowałem amatorski układ dzięki któremu mogłem uruchomić silnik wyłącznie na zakupionej chemii.
- 2m roboczego, przezroczystego węża 8mm do pocięcia na 4x40cm
- 2 najtańsze (linearne) filtry paliwa
- 1 złączka 8mm do węży
- cybanty choć ostatecznie użyłem zwykłe opaski zaciskowe
- przezroczyste naczynie jako zbiornik na chemię
- taśmę izolacyjną do zabezpieczenia węży i naczynia

Całość została podłączona jak na poniższym zdjęciu:
Obrazek

3. Sposób podłączania takiej instalacji jest prosty, kolejno należy:
- odpiąć z filtra paliwa wąż który zasila pompę wysokiego ciśnienia i poprzez złączkę podpiąć go pod odpowietrzony, roboczy wąż z chemią wlaną do przezroczystego naczynia
- odpiąć z tzw powrotu listwy wysokiego ciśnienia wąż którego końcówkę trzeba wpiąć na zwolnione gniazdo do filtra paliwa (w ten sposób zamykamy obwód wyjścia i powrotu paliwa w ramach samego filtra)
- drugi (roboczy) wąż należy podpiąć bezpośrednio do zwolnionego gniazda powrotu z listwy wysokiego ciśnienia (w ten sposób zamykamy obieg przelewu dla naszego zbiornika z chemią)

Uwaga 1: przypilnować należy, aby wąż zasilający i powrotny do zbiornika z chemią był skorelowany z kierunkami działania zintegrowanych filtrów paliwa
Uwaga 2: bezwzględnie przypilnować należy aby wąż zasilający pompę wysokiego ciśnienia był zapełniony chemią (czyli odpowietrzony) przed uruchomieniem silnika

Uruchomiony wyłącznie na chemii silnik brzmi mniej więcej tak (sorry za jakość mojego telefonu):


Uwaga 3: Silnik należy wyłączyć przed zapowietrzeniem się węża zasilającego (wówczas w zasadzie sam by się wyłączył)

Przepinanie do oryginalnych węży śmiało można robić w odwrotnej kolejności do powyższych kroków.
W moim przypadku, pomimo zadbania o niezapowietrzenie się układu przed wyłączeniem silnika i podłączeniem węży jak fabrycznie do filtra i listwy, po pierwszym włączeniu silnika na paliwie z baku silnik zgasł po 5 sekundach. Jeśli też by się Wam tak zdarzyło, najprościej jest użyć opcji wstępnego napełniania paliwa (albo testu włączania pompy paliwa) w "Basic Settings" sterownika silnika, w VCDS. Wystarczy np. przez 3x30sek włączyć wspomniany test pompy i (tak jak u mnie) auto odpali od strzału.
Z racji mojej bojaźni i różnych wymysłów, od razu zabrałem auto na autostradę (30km) żeby je przegonić i zobaczyć zachowanie.

Poniżej wykres z excela dla logów po zabiegu czyszczenia:
Obrazek

Zaobserwowany efekt zabawy:
1. Teraz silnik na mrozach chodzi jak cichy mruczek, zapala i przyśpiesza bez żadnych stuków
2. Nie ma w żadnym zakresie falowania obrotów silnika
3. Nie tylko ja wyczuwam lepsze przyśpieszenie (również małżonka która jeździ autem na co dzień)
4. Faktycznie mniej spala
5. Z logów wynika, że wtrysk na 3 cylindrze (pomimo poprawy parametrów) dalej ma zbyt duże korekcje, choć na ten moment świadomość tego faktu w ogóle mi nie przeszkadza.

Zastanawia mnie:
1. Na jak długo starczy takie czyszczenie - tu się przekonamy
2. Czy problemy jakie skłoniły mnie do takiego czyszczenia nie powstały zbyt wcześnie tj. przy przebiegu ~137kkm (wszystkie filtry, oleje etc. wymieniane częściej niż vw zaleca)
3. Skąd dorwać książkowe informacje o parametrach pracy takiego układu CR jak w naszych autach? Jak ktoś może się podzielić to będę wdzięczny, z ciekawości również za dane dla innych silników

Uwaga!
Nie biorę żadnej odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia w waszych autach, jeśli ktoś postanowi samodzielnie dokonać procedury czyszczenia wg mojego opisu - każde auto charakteryzuje się innym staniem zużycia i może się zachowywać inaczej, poza tym zawsze diabeł tkwi w szczegółach.
Tak czy siak mam nadzieję że moje doświadczenie komuś pomoże. Pozdrawiam i w razie czego chętnie podyskutuję.


Autor postu otrzymał pochwałę
Ostatnio zmieniony 16 lis 2016, 09:12 przez gregorian, łącznie zmieniany 2 razy
Offline

lkgh

Stały Bywalec

  • Posty: 462
  • Rejestracja: 24 lis 2013, 17:15
  • Online: 12d 4h 41m 31s
  • Pochwały: 1
  • Auto: golf VI
  • Silnik: 2.0 TDI 175koni
  • Lokalizacja: Haarlem

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post16 lis 2016, 07:21

Hey,
co masz na mysli mowiac "chemia" ?
Offline

gregorian

Nieśmiały

  • Posty: 23
  • Rejestracja: 10 kwie 2016, 12:56
  • Online: 7d 21h 54m 57s
  • Pochwały: 1
  • Auto: VW Golf VII Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 150KM
  • Lokalizacja: PL

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post16 lis 2016, 09:03

Heh, już było późno i gdzieś mi umknęło (napisałem tylko w opisie filmu na jutubie) choć również nie chcę nic reklamować bo to jest prywatna zabawa. Nic kosmicznego, wspominana "chemia" to Liqui Moly Diesel Spulung. Badałem wcześniej czy są gdzieś opisane różnice między różnymi innymi produktami, pytałem też w lokalnym sklepie (z chemią do warsztatów) ale nic ciekawego się nie dowiedziałem. LM ma jeszcze cos z serii pro-line, ale nie wiem czy to nadaje się do czyszczenia całego układu (chociażby z powodu braku informacji o zawartych środkach smarujących co jest ważne dla pompy wysokiego ciśnienia.
Offline

EP09

Nowicjusz

  • Posty: 6
  • Rejestracja: 14 maja 2015, 10:20
  • Online: 3d 13h 53m 55s
  • Auto: Skoda Octavia II
  • Silnik: 1.6 TDI CR
  • Lokalizacja: Konstancin

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post16 lis 2016, 15:13

Hej.

A w jaki sposób robiłeś logi?

Pozdrawiam
Eryk
Offline

gregorian

Nieśmiały

  • Posty: 23
  • Rejestracja: 10 kwie 2016, 12:56
  • Online: 7d 21h 54m 57s
  • Pochwały: 1
  • Auto: VW Golf VII Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 150KM
  • Lokalizacja: PL

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post16 lis 2016, 17:03

Bawię się przy pomocy vcds 15.7, gdzie w module "engine" jest funkcja "advanced measurement blocks", tam zaś do wyboru różne parametry dla których można włączyć logowanie do pliku tekstowego.
Offline
Awatar użytkownika

Jedrasgts

Nowicjusz

  • Posty: 19
  • Rejestracja: 13 maja 2015, 15:03
  • Online: 4d 11h 53s
  • Auto: VW Golf 6
  • Silnik: CAXA
  • Lokalizacja: Wielkopolska

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post19 lis 2016, 10:26

Ciekawy temat. Widać dobrze, że to nie tylko marketingowe ściemy.
Interesuje mnie ile taki stan rzeczy się utrzyma.
@gregorian porównywałeś może korekcje na zwykłym ON vs ON "premium" tankowanych na tej samej stacji?
Offline

gregorian

Nieśmiały

  • Posty: 23
  • Rejestracja: 10 kwie 2016, 12:56
  • Online: 7d 21h 54m 57s
  • Pochwały: 1
  • Auto: VW Golf VII Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 150KM
  • Lokalizacja: PL

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post05 gru 2016, 21:11

@Jedrasgts na ten moment efekt czyszczenia się utrzymuje, wszystko ok. Pytasz czy robiłem porównanie dla lepszych paliw, otóż nawet nie pomyślałem o czymś takim, co więcej jak 'skarbowy' się zaświeci to od razu auto tankujemy na najbliższej i zarazem najtańszej stacji marketowej ;)
Offline

marcintetra

Sympatyk

  • Posty: 62
  • Rejestracja: 30 paź 2013, 08:37
  • Online: 2d 19h 23m 25s
  • Auto: vw 6
  • Silnik: 2.0 tdi
  • Lokalizacja: kielce

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post12 gru 2016, 10:10

Witam serdecznie. Czy ktoś z Was robił takie czyszczonko ale w silniku 2.0 TDI? mocno się zastanawiam ale chyba się za to zabiorę....przy moim przebiegu 187 tysi raczej wtryski już nie będą najwyższych lotów...
Offline

marcintetra

Sympatyk

  • Posty: 62
  • Rejestracja: 30 paź 2013, 08:37
  • Online: 2d 19h 23m 25s
  • Auto: vw 6
  • Silnik: 2.0 tdi
  • Lokalizacja: kielce

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post27 gru 2016, 09:04

[quote="marcintetra"]Witam serdecznie. Czy ktoś z Was robił takie czyszczonko ale w silniku 2.0 TDI? mocno się zastanawiam ale chyba się za to zabiorę....przy moim przebiegu 187 tysi raczej wtryski już nie będą najwyższych lotów...
Panie i Panowie płyn kupiony,węże i filterek także tylko pytanie...gdzie to podłączyć u mnie w sposób jak w powyższym poście? Mój motor to 2.0 TDI 140 KM CBAB.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Offline

gregorian

Nieśmiały

  • Posty: 23
  • Rejestracja: 10 kwie 2016, 12:56
  • Online: 7d 21h 54m 57s
  • Pochwały: 1
  • Auto: VW Golf VII Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 150KM
  • Lokalizacja: PL

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post02 sty 2017, 21:16

@marcintetra jak będziesz robić to opisz wrażenia i może zaprezentuj jakieś dane w ramach możliwości. Pozdrawiam
Offline
Awatar użytkownika

glodek

Sympatyk

  • Posty: 95
  • Rejestracja: 18 paź 2013, 09:18
  • Online: 11d 9h 22m 52s
  • Pochwały: 5
  • Auto: VW
  • Silnik: BXE 1.9
  • Lokalizacja: WLKP

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post03 sty 2017, 07:40

Łatwiej jest nalać ta "chemie" przy wymianę filtra paliwa akurat do zbiornika z filtrem wchodzi 500ml - bez ceregieli, robię tak co roku.
Zresztą liquid moly zaleca dodawać to do baku przy każdym serwisie !! W nagłych przypadkach połączenie na krótko z pominięciem filtra paliwa ..

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
Offline

gregorian

Nieśmiały

  • Posty: 23
  • Rejestracja: 10 kwie 2016, 12:56
  • Online: 7d 21h 54m 57s
  • Pochwały: 1
  • Auto: VW Golf VII Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 150KM
  • Lokalizacja: PL

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post03 sty 2017, 08:17

Faktycznie łatwiej do filtra, ale to w ramach działań prewencyjnych jak opisujesz bo pamiętaj że układ działa przelewowo i wówczas prawie cała zawartość LM i tak trafi do baku. Tak czy siak fajny pomysł, bo przy wymianie powinno się zalać nowy filtr "jakimś" paliwem.
Offline

cichon1989

Nieśmiały

  • Posty: 23
  • Rejestracja: 04 gru 2016, 21:05
  • Online: 6d 12h 36m 18s
  • Auto: Golf VI
  • Silnik: 1.4 TSI
  • Lokalizacja: Bytom

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post03 sty 2017, 22:37

Witam. Mam pytanko jak to wygląda z czyszczeniem w benzynie 1.4 - 122km orientuje się ktoś może ?
Offline

Jurek44

Nowicjusz

  • Posty: 3
  • Rejestracja: 12 lut 2021, 19:33
  • Online: 21m 12s

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post12 lut 2021, 19:35

Hejka! Małe podbicie tematu. Jestem posiadaczem silnika tak jak w tytule 1.6 TDI CAYC ale w Skoda Roomster i mam troszkę inną budowę (Z filtra paliwa wychodzą mi 2 przewody a nie 4)

Tutaj pytanie jak podłączyć całą instalację :D

Do metalowej końcówki nr. 3 podpinam wężyk, w którym środek popłynie z puszki do silnika ?
Do czarnego wężyka nr. 2 podpinam swój wężyk z filtrem, którym środek będzie wracał do puszki ?
Czy zaślepiać metalową końcówkę nr.2 i czy zaślepiać czarny wężyk nr 3 ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Offline
Awatar użytkownika

jarekgk

Stały Bywalec

  • Posty: 491
  • Rejestracja: 17 paź 2015, 05:28
  • Online: 54d 14h 29m 37s
  • Pochwały: 26
  • Auto: VW GOLF VII
  • Silnik: 2.0 TDI CRLB
  • Lokalizacja: lodzkie

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post12 lut 2021, 23:28

Kiedyś to u siebie robiłem i chyba było tak nr 3 to powrót a nie zasilanie więc gumowy wężyk nr 3 zdejmujesz i zakładasz na końcówkę nr 2 od filtra, a wężyk wychodzący z filtra wkładasz do pojemnika z płynem czyszczącym i na rurkę nr 3 zakładasz dodatkowy wężyk i wkładasz do pojemnika z płynem czyszczącym. Tak przynajmniej ja to czytam ze zdjęcia.
Teraz tak silnik 1.6 tdi jest bardzo łatwo zapowietrzyć a jeszcze trudniej odpowietrzyć.
Ja robiłem tak że jedna osoba kręci rozrusznikiem a ja delikatnie na np. pierwszym wtryskiwaczu dosłownie o pół obrotu luzuję śrubę od wtryskiwacza i jak załapie to od razu dokręcam. Troszkę się tam uleje ropy ale potem to można przetrzeć i wydmuchać ciśnieniem. Tak samo jak już podepniesz docelowe zasilanie to też się zapowietrzy.
Zawsze jak wymieniałem filtr paliwa to dolewałem paliwa do filtra do pełna aż się wylewało, odpowietrzałem vcds-em i nic, zawsze kręcił i kręcił i nie chciał za trybić. Zawsze się to kończyło poluzowaniem śruby od wtrysku.
Teraz w 2.0 Tdi przy wymianie filtra paliwa nawet poprzez vcds nie odpowietrzam i załapuje, a w tych 1.6 TDi było ciężko.
Daj znać czy się udało.
Offline

Jurek44

Nowicjusz

  • Posty: 3
  • Rejestracja: 12 lut 2021, 19:33
  • Online: 21m 12s

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post13 lut 2021, 21:14

Znalazłem filmik na YT z dokładnie takim samym silnikiem i filtrem paliwa

https://youtu.be/bqB7_1iyU-8

W poniedziałek/wtorek dam znać czy się udało i czy będą jakieś efekty przed/po :)
Offline

Jurek44

Nowicjusz

  • Posty: 3
  • Rejestracja: 12 lut 2021, 19:33
  • Online: 21m 12s

Re: [1.6 TDI CAYC] Czyszczenie układu CR

Post22 lut 2021, 16:40

Udało się, ale cudów nie ma :D
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.

Wróć do Serwis i eksploatacja

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość