Wszystko zależy, gdzie postawisz granicę sensowności ponoszenia kolejnych kosztów
.
1) stage 1 - mapa
2) stage 2 - stage 1 + DP z sportowym katalizatorem + dolot
3) stage 3 - stage 2 + kompletny wydech + inne turbo (+elementy przy turbo) + IC + mocniejsze sprzęgło (być może z kołem zamachowym) + wydajniejsze hamulce min. z przodu
Do tego można dołożyć:
1) aktywne klapy do wydechu
2) szperę LSD
Bez względu na stage warto też wymienić odmę oraz świece.
Koszty rosną "wykładniczo", ale moc/moment już nie
.
Przykładowo na przykładzie GTI mk7 dla stage 1 masz jakieś 300PS/430Nm, gdzie seryjne hamulce + sprzęgło dadzą radę.
Dla stage 3 wyciągniesz powiedzmy 400PS/500Nm (max 420PS/550Nm, ale zależne od egzemplarza), ale wtedy zdrowy rozsądek nakazuje dodatkowo wymienić hamulce, sprzęgło samo się upomni o zmianę, a szpera zrobi naprawdę dobrą robotę przy tym momencie
. Tyle, że same te 3 ostatnie rzeczy (części + montaż) zrobione jak należy to jakieś 19,5k PLN (szpera min. 8k, sprzęgło z kołem 5,5k, hamulce przód min. 6k - jakiś 4-tłoczek + tarcza 340-356mm). Kompletny wydech z aktywnymi klapami, z sportowym katem od dobrego producenta to min. 10k (a to i tak połowa powiedzmy takiego Akrapovic'a w tym zestawie). Turbo to kolejne 5-8k. Trzeba jeszcze doliczyć dolot i IC.
Z punktu widzenia samego przeglądu technicznego potrzebujesz sportowy kat (norma emisji spalin) + klapy (poziom decybeli). Ich koszt to jakieś 4,5k. Co jest istotne, nie podaję cen chińskich części z Aliecośtam. Mam na myśli renomowanych producentów (Wagner, VW Racing, Akrapovic, MG Motorsport, Forge, Wavetrac, itp.). Jest to zarazem najdroższy wariant, ale wszystko pasuje i nie ma niespodzianek. Jasnym jest, że wiele modów można zrobić taniej i także będzie ok, ale zapewne zajmie więcej czasu.
Gdyby rozpatrywać aspekt ekonomiczny to największy sens ma stage 1.