24 mar 2015, 23:53
Objawy uszkodzenia zespołu mechatroniki:
Świecące "PRNDS" na desce rozdzielczej i przełączanie się skrzyni w tryb "N".
Twarde załączanie się 1. biegu.
Twarde redukcje z 3. na 2. oraz z 2. na 1. bieg, czasami słyszalne wyraźne stuknięcia.
Wibracje na 2. biegu podczas zatrzymywania się samochodu.
Szarpnięcia między kolejnymi biegami.
Wrażenie utraty mocy poniżej 2000 obr./min
Często podobne objawy występują przy zużytym kole zamachowym tz dwumasy, szczególnie mam na myśli metaliczne dźwięki, jest to częsty problem skrzyni DQ250. Zostało to kiedyś dobrze opisane przez jednego z użytkowników, poniżej wklejam opis.
Oznaki zużycia dwumasy:
1.Po kilkudniowym postoju, po uruchomieniu silnika, przez kilka minut słychać hałas, stuki w okolicy skrzyni biegów. Wyraźnie słyszalne z lewej strony samochodu przy kole z zewnątrz samochodu, od strony skrzyni biegów.
2.Stuki jak powyżej, ale jeśli auto codziennie było jeżdżone – są mniejsze, w kabinie samochodu prawie ich nie słychać. Bardzo szybko znikają.
3.Duży stuk, uderzenie przy redukcji biegów, np. przy wyprzedzaniu. Jedziesz na najwyższym biegu, gwałtownie wciskasz pedał przyśpieszenia do oporu (tzw. kickdown), skrzynia redukuje dwa biegi w dół – wtedy jest głośne uderzenie. Co ciekawe, tego nie czuć, tylko słychać.
4.Takie samo duże stuknięcie, uderzenie występuje podczas zmiany biegu z R na N przy manewrze cofania. Przełączenie dźwigni zmiany biegów z pozycji (R) w pozycję (D) powoduje wyraźnie odczuwalne i słyszalne uderzenie w skrzyni.
5.Hałas, stukanie, metaliczne cykliczne stukania podczas normalnej pracy silnika. Niezależnie od jego temperatury czy jest zimny czy nagrzany. Te dźwięki pojawiają się i znikają kiedy chcą. Potrafi tak być, że są przez miesiąc, a potem przez kilkanaście tygodni nic nie słychać. To są takie same hałasy jak w punkcie (1) z tym, że pojawiają się i znikają i trudno wyczuć, że to o nie chodzi. Jeśli ktoś już raz wymieniał dwumasę, to jest w stanie od razu powiedzieć, że dwumasa się kończy tylko na podstawie tych hałasów.
6.Częste redukcje biegów na niższy przy jeździe z niską prędkością. Przykładowo, jadąc w zakręcie 30-40 km/h zużyte koło dwumasowe będzie zmieniało bieg na 2-kę. Teraz po wymianie przejeżdżam ten sam zakręt na biegu 3-cim.
7.Metaliczny dźwięk podczas wyłączania silnika, jakby rozsypanych gwoździ w garnku. Występuje za każdym razem. Trwa około 0,5 sekundy. Jest bardzo słabo wyczuwalny, jeśli ktoś nigdy nie miał do czynienia z silnikiem w pełni sprawnym. Po wyłączeniu zapłonu silnik powinien w sekundzie ucichnąć a nie jakby jeszcze coś w nim się toczyło.
Autor postu otrzymał pochwałę