Ponieważ liczne modyfikacje i dołożone sterowniki spowodowały bardzo znaczny wzrost zapotrzebowania na energię w moim samochodzie, w tym problemy z niedoładowaniem akumulatora (jazda w 80% po mieście na krótkich dystansach) postanowiłem wymienić alternator na model 180A z szyną danych LIN z Passata B8.
Wybrałem model 03L 903 024L rok produkcji 08/2015, prawie nówka sztuka :
Alternator posiada sprzęgiełko nowego typu, które należy wymienić. Różnica jest w odsadzeniu, które w nowym alternatorze jest większe:
Specjalny zestaw do obsługi alternatora:
Wykręcanie sprzęgiełka:
Oprócz sprzęgiełka wymienić można przy okazji śruby oraz zestaw bezpieczników SA (nie ma niestety bezpieczników dla alternatora 180A i zastosowałem największy możliwy czyli dla alternatora 140A, numer 1K0937629A) :
W Passacie B8 jest zapewne nieco inne mocowanie łapy alternatora i zastosowałem przyciętą na ok. 2 cm tuleję ze starego alternatora 140A aby blokować tuleję nowego alternatora przy dokręcaniu (jest dużo krótsza i mogłaby po prostu w całości się wysnunąć).
Po zamontowaniu:
Nowy alternator nie jest już podłączany do modułu BCM i sterownika silnika (sygnał DFM) ale tylko i wyłącznie wykorzystuje jeden tylko przewód do szyny LIN i podłączony jest bezpośrednio do modułu gateway do pinu 12.
Stara wtyczka dwupinowa nie pasuje do nowego alternatora i niestety musiałem dorabiać pin i zmieniać wtyczkę korzystając z oryginalnej wiązki z Passata B8. Niestety nie można wykorzystać całej wiązki z Passata bo ma inne okucie przewodu plusowego i nie da się go przykręcić do skrzynki bezpieczników SA w Golfie.
Po wstępnym zakodowaniu w module 09 i 61 (sterownik kontrolny akumulatora, który również został dołożony) wszystko działa prawidłowo.
Następny etap to montaż akumulatora AGM oraz uruchomienie funkcji rekuperacji energii.
Temat będzie kontynuowany......