Dzisiaj jest 03 gru 2024, 18:42


Czynnik R1234yf

Moderator: flo

Regulamin forum Układ klimatyzacji, układ wentylacji, ogrzewania wnętrza oraz Webasto

Pamiętaj:
  1. Pytania, porady, sugestie niezwiązane z danym tematem umieszczaj w osobnym temacie właściwego działu.
  2. W przypadku samodzielnego rozwiązania opisanego problemu, opisz sposób jego rozwiązanie wraz z przyczynę jego powstania (o ile jest ci znana).
  3. Przed założeniem nowego tematu, sprawdź, (przy pomocy funkcji Szukaj) czy istnieje wątek opisujący analogiczny problem, a jeżeli istnieje to kontynuuj w nim dyskusję.
  4. Równolegle obowiązują wszystkie zasady opisane w ramach Regulaminu forum
  5. Jeżeli otrzymasz odpowiedź na zadane pytanie, odwdzięcz się przyznaniem pochwały - tu przeczytasz jak przyznać pochwałę
  • Autor
  • Wiadomość
Offline

Kozicki

Sympatyk

  • Posty: 65
  • Rejestracja: 17 wrz 2013, 21:46
  • Online: 1d 8h 6m 34s
  • Pochwały: 6
  • Auto: VW Golf 7
  • Silnik: 1.6 TDI
  • Lokalizacja: RZ

Czynnik R1234yf

Post04 mar 2014, 22:26

Witam forumowiczów,

własnie oglądałem program na temat nowych czynników do klimatyzacji o nazwie R1234yf.
Kochana Unia Europejska właśnie wprowadziła obowiązek napełniania tym czynnikiem klimatyzacji samochodów od 2014 roku.
Moje pytanie brzmi, czy roczniki Golfów 2014 posiadają już ten czynnik? Ja sprawdziłem w swoim z 2013 i mam jeszcze stary czynnik.
Ponoć Mercedes się nie zgodził. A jak pozostałe marki?? Citroen na pewno stosuje już nowy.
Dodam również, że ten czynnik jest kilkakrotnie droższy od starego.
Jednym słowem: BRAWO!!
Offline
Awatar użytkownika

marmi

Mieszkaniec

  • Posty: 2398
  • Rejestracja: 05 lis 2012, 23:35
  • Lokalizacja: Katowice
  • Online: 190d 15h 44m 38s
  • Pochwały: 70
  • Auto: VW Golf 6
  • Silnik: 2.0 TDI CR CBDC
  • Lokalizacja: katowice

Re: Czynnik R1234yf

Post04 mar 2014, 22:34

Nie ma obowiązku od 2014 tylko jest obowiązek do aut nowo homologowanych od 2013r.

Ale przepisy łatwo ominąć częsciową homologacją...

Do golfa rok mod 2014 nadal jest stary R134A, vw nie pakuje nowego czynnika...
VW GOLF VI 2.0TDI CR BLUEMOTION

Obrazek

Twój uśmiech...to już nie wróci
Offline

Kozicki

Sympatyk

  • Posty: 65
  • Rejestracja: 17 wrz 2013, 21:46
  • Online: 1d 8h 6m 34s
  • Pochwały: 6
  • Auto: VW Golf 7
  • Silnik: 1.6 TDI
  • Lokalizacja: RZ

Re: Czynnik R1234yf

Post05 mar 2014, 00:08

Czyli mam rozumieć, ze dopiero obowiazkiem byloby umiescic nowy czynnik do Golfa VIII, tak? Nie wiem, czy cie dobrze zrozumiałem....
Na czym polega czesciowa homologacja??
Offline
Awatar użytkownika

marmi

Mieszkaniec

  • Posty: 2398
  • Rejestracja: 05 lis 2012, 23:35
  • Lokalizacja: Katowice
  • Online: 190d 15h 44m 38s
  • Pochwały: 70
  • Auto: VW Golf 6
  • Silnik: 2.0 TDI CR CBDC
  • Lokalizacja: katowice

Re: Czynnik R1234yf

Post05 mar 2014, 00:18

częściowa polega na tym że nowy model auta homologuje się na podstawie dokumentów dopuszczających poprzednią generację do ruchu drogowego...

od 2017 roku będzie obowiązek posiadania nowego czynnika w każdym aucie, taka jest obecnie teoria, obecne układy mogą pracować i na starym i na nowym czynniku...
VW GOLF VI 2.0TDI CR BLUEMOTION

Obrazek

Twój uśmiech...to już nie wróci
Offline
Awatar użytkownika

lyngso

Aktywny

  • Posty: 162
  • Rejestracja: 17 sty 2014, 18:11
  • Online: 8d 20h 12m
  • Pochwały: 2
  • Auto: VW Golf 7
  • Silnik: 1.4 TSI 150KM
  • Lokalizacja: lubuskie

Re: Czynnik R1234yf

Post13 paź 2014, 17:19

marmi pisze:częściowa polega na tym że nowy model auta homologuje się na podstawie dokumentów dopuszczających poprzednią generację do ruchu drogowego...

od 2017 roku będzie obowiązek posiadania nowego czynnika w każdym aucie, taka jest obecnie teoria, obecne układy mogą pracować i na starym i na nowym czynniku...


Witam

Zastanawiam się kolego, czy jest tak do końca jak piszesz.
Wymiana czynnika łączy się ze zmianą parametrów a więc zawór ekspansyjny w parowniku musiał by być również wymieniony lub zmodernizowany do obsługi nowego czynnika.
Tak się działo, gdy zmieniano w układach czynnik R22 na R134a.
Również gdy klima jest nabita czynnikiem R409a to nic innego nie obsłuzy i jesli ktos nabije ja R134a to nie będzie działać.

Pozdrov
Na dalekie dystanse Audi A6 C7
Wokół komina Golf 7
Offline
Awatar użytkownika

Marras

Stały Bywalec

  • Posty: 338
  • Rejestracja: 23 lis 2014, 16:12
  • Online: 5d 21h 52m 26s
  • Pochwały: 1
  • Auto: Golf 5 i Golf 7
  • Silnik: 1.9 TDI i 2.0 GTD
  • Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Czynnik R1234yf

Post28 sty 2017, 13:59

Chciałem założyć nowy temat ale odświeżę nieco ten.

Według informacji medialnych wszystkie koncerny motoryzacyjne od stycznia 2017 roku są zmuszone napełniać układy klimatyzacji nowym czynnikiem R-1234yf.

Również volkswagen, który od 2 lat walczył aby tego nie zrobić we wszystkich autach pod swoimi markami (Skoda, Audi itd.)

Zapytuje czy ktoś widział lub zakupił Golfa 7 lub inne auto tej marki z nowym czynnikiem?
Zapewne musiałby to być rok produkcji 2017 lub ostatnie 2 miesiące poprzedniego roku.
Offline

maverick

Stały Bywalec

  • Posty: 327
  • Rejestracja: 03 paź 2015, 07:21
  • Online: 4d 20h 57m 55s
  • Pochwały: 5
  • Auto: Golf 7
  • Silnik: CLHA
  • Lokalizacja: Aberdeenshire

Re: Czynnik R1234yf

Post28 sty 2017, 19:35

VW juz sie poddal i stosuje ten nowy czynnik.
Nie pamietam juz co to bylo,A3 czy Golf.
Bede w pracy w przyszlym tygodniu,to oblukam i napisze.
Offline
Awatar użytkownika

shark__

Stały Bywalec

  • Posty: 393
  • Rejestracja: 22 paź 2012, 09:54
  • Online: 7d 5h 57m 34s
  • Pochwały: 7
  • Auto: VW Golf 6
  • Silnik: 1.4 TSI 122KM
  • Lokalizacja: Piekary Slaskie

Re: Czynnik R1234yf

Post28 sty 2017, 20:44

Podstawa prawna:
DYREKTYWA 2006/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. dotycząca emisji z systemów klimatyzacji w pojazdach silnikowych oraz zmieniająca dyrektywę
Rady 70/156/EWG (Tekst mający znaczenie dla EOG) opublikowana została w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dnia 14.06.2006 roku (L 161/12 PL).
Dyrektywa określa wymogi dla homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu pojazdów w odniesieniu do emisji z systemów klimatyzacji instalowanych w pojazdach i ich bezpiecznego działania. Ponadto określa ona przepisy dotyczące modernizowania i ponownego napełniania takich systemów.
Artykuł 5
4. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2011 r. Państwa Członkowskie nie przyznają już homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu dla typu pojazdu wyposażonego w system klimatyzacji zaprojektowany w taki sposób, aby zawierał fluorowane gazy cieplarniane o współczynniku ocieplenia globalnego wyższym niż 150.
Artykuł 6
1. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2011 r. systemy klimatyzacji zaprojektowane w taki sposób, aby zawierały fluorowane gazy cieplarniane o współczynniku globalnego ocieplenia wyższym niż 150, nie są instalowane w pojazdach, które otrzymały homologację typu po tej dacie. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2017 r. żadne pojazdy nie są modernizowane z zastosowaniem takich systemów klimatyzacji.
2. Systemy klimatyzacji zainstalowane w pojazdach, które otrzymały homologację typu w dniu 1 stycznia 2011 r. lub później nie są napełniane fluorowanymi gazami cieplarnianymi o współczynniku globalnego ocieplenia wyższym niż 150. Ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2017 r., systemy klimatyzacji we wszystkich pojazdach nie są napełniane fluorowanymi gazami cieplarnianymi o współczynniku globalnego ocieplenia wyższym niż 150, z wyjątkiem ponownego napełniania systemów klimatyzacji zawierających te gazy, które zostały zainstalowane w pojazdach przed tą datą.

Czym jest ten gaz:
R-1234yf jest mniej szkodliwy dla środowiska od dotychczas stosowanego chłodziwa, jednak w przeciwień­stwie do niego jest palny. Co gorsza: ulega samozapłonowi w temperaturze 405oC (761ºF). Dodatkowo zwraca się uwagę na efekt uboczny spalania jakim jest wydzielanie się fluorowodoru, który to w połączeniu z wodą np. użytą do zgaszenia płomienia, tworzy trujący i groźny kwas fluorowodorowy. Fluorowodór to podstępnie działająca trucizna - z łatwością przenika do organizmu, także przez skórę, doprowadzając do śmierci człowieka, o ile nie zostanie on poddany natychmiastowym zabiegom ratowniczym. Przenikając z komory silnika przez układ wentylacyjny do wnętrza auta, z łatwością trawi elementy wykonane z tworzywa a nawet... szkło.

W czasie rozmów z zaprzyjaźnionymi strażakami z PSP jeżdżącymi do wypadków drogowych padł teksty nie pochodź nigdy do komory silnika z kilogramową gaśnicą w nowym samochodzie bo to może być ostatnia czynność w twoim życiu. Tak podsumowali gaz R1234yf.
Offline
Awatar użytkownika

Marras

Stały Bywalec

  • Posty: 338
  • Rejestracja: 23 lis 2014, 16:12
  • Online: 5d 21h 52m 26s
  • Pochwały: 1
  • Auto: Golf 5 i Golf 7
  • Silnik: 1.9 TDI i 2.0 GTD
  • Lokalizacja: Wielkopolska

Re: Czynnik R1234yf

Post14 lut 2017, 19:35

maverick pisze:VW juz sie poddal i stosuje ten nowy czynnik.
Nie pamietam juz co to bylo,A3 czy Golf.
Bede w pracy w przyszlym tygodniu,to oblukam i napisze.


I jak to wyglada ? Rocznik 2017 cxyli produkcja po 15 grudnia 2016.
Pierwsze auta powinny dotrzec do dealerow
Offline

maverick

Stały Bywalec

  • Posty: 327
  • Rejestracja: 03 paź 2015, 07:21
  • Online: 4d 20h 57m 55s
  • Pochwały: 5
  • Auto: Golf 7
  • Silnik: CLHA
  • Lokalizacja: Aberdeenshire

Re: Czynnik R1234yf

Post15 lut 2017, 22:49

Zapomnialem,ze mam oblukac i napisac #-o
A na chwile obecná na warsztacie z VAG-ów jest tylko Mk7 z konca 2014.
Poprawie sie :pub:

Wróć do Układ klimatyzacji i ogrzewania

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości