Dzisiaj jest 21 lis 2024, 19:20


[All] Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Moderator: BRUNO55

Regulamin forum Amortyzatory, sprężyny zawieszenia, wahacze, drążki kierownicy, końcówki kierownicze, łączniki stabilizatorów, geometria, zbieżność.

Pamiętaj:
  1. Pytania, porady, sugestie niezwiązane z danym tematem umieszczaj w osobnym temacie właściwego działu.
  2. W przypadku samodzielnego rozwiązania opisanego problemu, opisz sposób jego rozwiązanie wraz z przyczynę jego powstania (o ile jest ci znana).
  3. Przed założeniem nowego tematu, sprawdź, (przy pomocy funkcji Szukaj) czy istnieje wątek opisujący analogiczny problem, a jeżeli istnieje to kontynuuj w nim dyskusję.
  4. Równolegle obowiązują wszystkie zasady opisane w ramach Regulaminu forum
  5. Jeżeli otrzymasz odpowiedź na zadane pytanie, odwdzięcz się przyznaniem pochwały - tu przeczytasz jak przyznać pochwałę
  • Autor
  • Wiadomość
Offline

Gazman

Nowicjusz

  • Posty: 17
  • Rejestracja: 26 lis 2013, 18:36
  • Online: 11h 52m 32s
  • Auto: VW Golf 6 Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 122 KM
  • Lokalizacja: Malopolska

Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post26 lis 2013, 19:23

Witam,

Problem jest następujący, wpadłem ostatnio w dziurę, przebiłem oponę, itd.. (standardowa przygoda :cry: ). W związku z tym, że zima już niebawem, zaraz na drugi dzień po przygodzie miałem zaplanowaną wymianę opon na zimówki. Wymieniłem cały komplet kół i okazało się, że auto ściąga na prawo (uszkodzona była opona na prawym przodzie). Pomyślałem, że przy wjechaniu w dziurę często zdarza się przestawić geometrię, dlatego umówiłem się do warsztatu na sprawdzenie i regulację. Rzeczywiście niektóre parametry były przestawione:

Pomiar wstępny:
wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy:
lewe +7 stopni 09'
prawe +6 stopni 52'

zbieżność
lewa -0 stopni 16'
prawa +0 stopni 28'

Przy ustawianiu gość powiedział mi, że w moim modelu nie ma możliwości ustawienie parametru "wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy", ale przy takiej różnicy auto nie powinno ściągać lub może występować minimalne ściąganie na prawo (wg wskazań na wydruku parametr wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy - zalecane ustawienie fabryczne +7 stopni 34' a max różnica str. lewa/prawa +0 stopni 30', -0 stopni 30'). Natomiast zbieżność została ustawiona ok (wg wydruku).
Gość stwierdził, że możliwe, że uszkodzony jest jakiś element zawieszenia (mcpherson, wahacz), ale on nie jest w stanie tego stwierdzić, jaki to element. Tak czy owak wyjechałem z warsztatu i samochód nadal ściąga na prawo :x

W związku z powyższym mam do Was Koledzy następujące pytania:
1. Czy rzeczywiście w naszych Golfach nie ma możliwości ustawienia w/w parametru? Czy gość zrobił mnie w konia?
2. Jeżeli wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy nie da się wyregulować to w czym szukać problemu? Wahacz, drążek kierowniczy został uszkodzony przy uderzeniu?

Auto ma dopiero 22 tys. km przebiegu, prawie nówka, więc chyba mnie rozumiecie, że potrafi człowieka wkurzyć taki problem :x

Z góry dziękuję za zainteresowanie i pomoc.
Offline

Arek_VI

VIP

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 26 cze 2012, 19:54
  • Online: 10d 16h 14m 40s
  • Pochwały: 62
  • Auto: Golf VI
  • Silnik: TSI 122
  • Lokalizacja: Wroclaw

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post26 lis 2013, 23:51

W naszych Golfach reguluje się zbieżność i pochylenie kół a nie ma możliwości korekty kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Można go jedynie sprawdzić.
Wartość prawidłowa to 7° 34′ ± 30′. Tak więc kąt prawego zawieszenia masz poza zakresem. Musiałeś dobrze "przywalić".
Co zmienić ? Nie wiem. Nie widzisz widocznych uszkodzeń zawieszenia ? Pomiar wskazuje, że przednie zawieszenie nieco się "cofnęło" względem osi amortyzatora.
Musisz znaleźć dobrego fachowca od zawieszeń. Może coś tam "wyklepie" ;)

Może ustaw lepiej zbieżność. Masz różnicę 44' a dopuszczalna to maks. 30'.

-- 27 lis 2013, 01:05 --

Parametry zawieszenia:

Obrazek
Obrazek

Numer PR:

Obrazek


Autor postu otrzymał pochwałę
Offline

Gazman

Nowicjusz

  • Posty: 17
  • Rejestracja: 26 lis 2013, 18:36
  • Online: 11h 52m 32s
  • Auto: VW Golf 6 Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 122 KM
  • Lokalizacja: Malopolska

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post27 lis 2013, 21:02

Hej Arek_VI,

Dzięki za odpowiedź i materiały, co do zbieżności to została ona poprawiona (podeślę wydruk) i jest ustawiona w tolerancji.

Rzeczywiście dość mocno przywaliłem w dziurę, ale opona nie poszła od razu, dopiero za kilka km kapnąłem się, bo uszło trochę powietrza i ściągało.

Jeśli chodzi o uszkodzenie elementów zawieszenia to nie miałem możliwości samemu obejrzeć, ale gość od zbieżności twierdził, że nie widzi niczego podejrzanego, ale pewnie trzeba się samemu dokładniej przyjrzeć.

Zastanawiają mnie jeszcze pewne kwestie:
1. W takiej sytuacji wydaje mi się, że ciężko będzie dojść, który element został uszkodzony i można stracić majątek na wymianie poszczególnych części (auto na gwarancji, więc wszystko trzeba robić w ASO a oni liczą jak "za zboże") w związku z tym, czym grozi jazda z ściąganiem na prawo (oprócz nerwów :x )? Zaznaczę nie ściąga bardzo, ale na tyle by drażnić kierowcę. Jeżeli zbieżność jest ustawiona ok to chyba nie powinno szarpać opon (popraw mnie jeżeli się mylę). Pytam bo obecnie mam niestety trochę inne wydatki niż naprawa zawieszenie w Golfiku.
2. Czy parametry zbieżności dla Golfa Varianta są takie same jak dla Golfa hatchbacka? W sumie to Variant jest chyba trochę cięższy?

Z góry dzięki!
Offline

Arek_VI

VIP

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 26 cze 2012, 19:54
  • Online: 10d 16h 14m 40s
  • Pochwały: 62
  • Auto: Golf VI
  • Silnik: TSI 122
  • Lokalizacja: Wroclaw

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post27 lis 2013, 21:25

Gazman dobry fachowiec od zawieszenia może skorygować ściąganie np. przez korektę pochylenia koła. Pogadaj z gościem bo z tego co piszesz to kumaty jest. Co do ściągania to jeśli nie "zdziera"bieżnika i niezbyt jest odczuwalne na kole kierownicy to nie ma co się przejmować. Niestety każda ingerencja w zawieszenie, np. wymiana amortyzatora to duże koszty. W sumie to nie masz dużej zmiany poza tolerowany zakres i nie przejmowałbym się bardzo. "Podkręć" zbieżność i pochylenie aby zredukować efekt ściągania i będzie dobrze.
Co do parametrów Varianta to sprawdź jakie ma PR i dane masz w tabeli, którą wyżej załączyłem.
Offline

Gazman

Nowicjusz

  • Posty: 17
  • Rejestracja: 26 lis 2013, 18:36
  • Online: 11h 52m 32s
  • Auto: VW Golf 6 Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 122 KM
  • Lokalizacja: Malopolska

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post27 lis 2013, 21:39

Ok, spróbuje pogadać z gościem czy ma jakiś pomysł na redukcję tego ściągania. Gość zajmuję się tylko geometria (podobno ustawiał samochody dla Kuzaja) więc może coś wymyśli ;)

Odnośnie tego kodu PR to gdzie mogę go znaleźć? (pytam bo jestem nowicjuszem :?: )
Offline

Arek_VI

VIP

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 26 cze 2012, 19:54
  • Online: 10d 16h 14m 40s
  • Pochwały: 62
  • Auto: Golf VI
  • Silnik: TSI 122
  • Lokalizacja: Wroclaw

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post27 lis 2013, 22:06

Kod PR (rodzaj podwozia) znajdziesz w naklejce znamionowej samochodu w książce gwarancyjnej. W moim poście masz przykładową naklejkę z zaznaczonym PR czarną strzałką. Potem według PR masz w tabelach, które podałem parametry ustawienia zawieszenia.
Offline

Gazman

Nowicjusz

  • Posty: 17
  • Rejestracja: 26 lis 2013, 18:36
  • Online: 11h 52m 32s
  • Auto: VW Golf 6 Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 122 KM
  • Lokalizacja: Malopolska

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post29 lis 2013, 18:45

Witam,

Kod PR znalazłem i rzeczywiście ustawienie dla Varianta jest takie same jak dla Golfa hatchbacka (chociaż naklejka jest inna niż tak, którą dla przykładu podałeś, ale kod 2UA jest).

Dodatkowo w załączniku dorzucam wydruk z pomiaru geometrii. Mógłbyś jeszcze rzucić okiem?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Offline

Arek_VI

VIP

  • Posty: 1318
  • Rejestracja: 26 cze 2012, 19:54
  • Online: 10d 16h 14m 40s
  • Pochwały: 62
  • Auto: Golf VI
  • Silnik: TSI 122
  • Lokalizacja: Wroclaw

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post30 lis 2013, 13:51

W załączonych materiałach masz wszystkie dane. Na wydruku niewiele widać.
Offline
Awatar użytkownika

Johny.gda

Sympatyk

  • Posty: 84
  • Rejestracja: 26 lut 2013, 13:29
  • Online: 9d 14h 57m 58s
  • Pochwały: 5
  • Auto: MK 6 Highline
  • Silnik: 2.0 TDI
  • Lokalizacja: Gdansk

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post05 gru 2013, 13:24

Co do kosztów to bym się na Twoim miejscu nie martwił, ponieważ jeśli wpadłeś w dziurę i uszkodziłeś auto (nawet jak felgę zarysujesz) masz prawo dochodzić od zarządcy drogi odszkodowania. Najlepiej zrobić zdjęcia dziury, okolicy i uszkodzeń widocznych. Ewentualnie wołać policję na miejsce w celu notatki policyjnej (tego zarządca nie podważy). Ustalasz zarządce drogi i składasz mu roszczenie o odszkodowanie. Jeśli już naprawiłeś to zbieraj faktury i do urzędu, jeśli nie to zarządca musi mieć OC drogi i normalnie wtedy masz robione przez ubezpieczalnie robioną szkodę.

Znam to wszystko z autopsji ponieważ w Trójmieście ulice wyglądają jak ser szwajcarski..
Offline

Gazman

Nowicjusz

  • Posty: 17
  • Rejestracja: 26 lis 2013, 18:36
  • Online: 11h 52m 32s
  • Auto: VW Golf 6 Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 122 KM
  • Lokalizacja: Malopolska

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post06 gru 2013, 07:14

Witam,

John.gda, dzięki, tylko, że problem jest w tym, że zdarzenie miało miejsce już jakieś 3-4 tygodnie temu, zdjęć wtedy nie zrobiłem #-o a niestety też wyrzuciłem przebitą oponę, na feldze natomiast nie ma widocznych uszkodzeń, teraz znowu mam założony już drugi komplet kół. Z drugiej strony nie wiem, czy zgłoszenie tego do zarządcy drogi będzie miało sens, akurat w tym miejscu droga ma dobry asfalt, a moje kłopoty są spowodowane tym, że jadąc w nocy, na zakręcie, za bardzo zjechałem na pobocze - dziura w którą wpadłem była pomiędzy asfaltem a poboczem (żadnych pasów nie było) :oops:

Ewentualnie, masz jakieś doświadczenia z ubezpieczycielem pojazdu - mam wykupione AC i tak się zastanawiam, czy możnaby było takie coś podciągnąć i czy jest to sensowne?
Offline
Awatar użytkownika

Almighty

Administrator

  • Posty: 521
  • Rejestracja: 15 lut 2012, 21:18
  • Online: 128d 3h 44m 58s
  • Pochwały: 2

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post06 gru 2013, 08:17

Gazman, proszę trzymaj się swojego tematu. Do ubezpieczeń przewidziany jest inny dział, w którym powinieneś rozpocząć nowy wątek z tą tematyką związany.
Jeżeli zauważyłeś temat w niewłaściwym dziale lub treść postu nie ma nic wspólnego z tematem, w którym się znajduje lub inny bałagan na forum - proszę daj znać bezpośrednio w temacie lub poprzez PW. Obiecuję, że ktoś na pewno się tym zajmie.
Offline

Gazman

Nowicjusz

  • Posty: 17
  • Rejestracja: 26 lis 2013, 18:36
  • Online: 11h 52m 32s
  • Auto: VW Golf 6 Variant
  • Silnik: 1.4 TSI 122 KM
  • Lokalizacja: Malopolska

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post06 gru 2013, 09:01

Ok, przepraszam, dyskusje przenoszę do działu Ubezpieczenia:

ubezpieczenia/uszkodzenie-zawieszenia-a-auto-casco-t1071.html
Offline

maraz88

Nowicjusz

  • Posty: 4
  • Rejestracja: 06 paź 2013, 18:56
  • Online: 13h 5m 21s
  • Auto: VW Golf 6
  • Silnik: 1.4 TSI
  • Lokalizacja: WLKP

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post05 lut 2016, 06:27

Ja mam podobną sytuację, kąt wyprzedzania w prawym kole to 6stopni i 11minut.
Czy kolega poradził sobie z delikatnym ściąganiem?
Znacie może dobrego speca od geometri zawieszenia w Poznaniu?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Offline

toom

Nieśmiały

  • Posty: 45
  • Rejestracja: 01 paź 2015, 10:31
  • Online: 21h 56m 58s

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post24 lut 2016, 14:31

a tył w golfach 6 ustawia się ? zastanawiam się czy nie zrobić profilaktycznie kontroli geometri
Offline
Awatar użytkownika

Muti

VIP

  • Posty: 796
  • Rejestracja: 29 lip 2014, 20:39
  • Lokalizacja: Poznań Zielona Góra
  • Online: 19d 13h 53m 3s
  • Pochwały: 15
  • Auto: MK7.5 R
  • Silnik: 2.O TSI DJHA
  • Lokalizacja: Lubuskie

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post24 lut 2016, 17:37

Tak. Ustawia się zbieżność i kąty
Offline

toom

Nieśmiały

  • Posty: 45
  • Rejestracja: 01 paź 2015, 10:31
  • Online: 21h 56m 58s

Re: Ustawienie geometrii - które parametry można regulować?

Post24 lut 2016, 18:25

Muti pisze:Tak. Ustawia się zbieżność i kąty

ok. w narauto powiedziano że tylko przód , ale im to nie wierzę

Wróć do Zawieszenie i podwozie

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość